maandag 24 november 2008

Denk aan de vogels

Nu het vriest, hebben de vogels in onze tuin of op ons balkon wat extra hulp nodig. Wat brood of ev. een restje droge muesli is al een begin, maar je kan ze ook nog voederen met gemengd tuinvogelzaad, zonnebloempitten, pinda's, droge havermoutvlokken (lusten de merels heel graag), rozijnen, noten, enz... Ik maak regelmatig een "vogel-taart" : blokken vet zachtjes smelten in een (oude) kookpot, tot die ong. half gevuld is. Dan er zaad, zonnebloempitten, pinda's, rozijnen, havervlokken en ev. noten indoen, mengen, en laten stijf worden. Om de blok uit de pot te krijgen, heel kort terug opwarmen, dan buiten op een veilig plekje uit de pot kieperen. Ik verdeel zo'n taart altijd met een klein schupje (of een stevig mes), en leg grote stukken in de verschillende voederhuisjes, nog aangevuld met los zaad. Verder hangen er ook 3 pinda-verdelers, en aan de waslijn nog verschillende mezenbollen. Bij ons in de tuin is het echt een vogelparadijs ! Now that it's freezing, we should not forget the birds in our garden. Some bread or dry muesli is a start, but you can also give mixed birdseed, sunflowerseeds, peanuts, dry oats (loved by blackbirds !), raisins, nuts, etc... I often make a bird-cake : melt some blocks of fat in a pot until it's half full. Then put in birdseed, sunflowerseeds, raisins, peanuts, oats, etc.. mix and leave to cool and set. To get the cake out of the pot, heat up for a very short time and turn the pot upside down on a safe spot in the garden. With all those birdfeeders, and "fat balls" on the washing line, our garden is a real "paradise" for birds !

2 opmerkingen:

  1. Amaai, die vogels worden nogal verwend bij u. Was ik een vogel, ik kwam ook wel richting uw tuin gevlogen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Enny,

    Een heel leuk blog heb je, proficiat met je blog, ik plaats ook een link op mijn blog.

    Je hebt een award gekregen, kijk even op mijn blog.

    Groetjes,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen