maandag 4 augustus 2014

Oorlog.....

Vandaag is het juist 100 jaar geleden, dat de Eerste Wereldoorlog begon en Duitsland het neutrale België binnenviel.  Mijn 2 grootvaders hebben ook 4 jaar aan het front (de loopgraven in  West Vlaanderen) gestreden. Ik heb ze helaas nooit gekend, maar ze moeten daar verschrikkelijke tijden hebben meegemaakt.  Zo ook mijn grootmoeder, die, zwanger, naar Frankrijk vluchtte, om te ontkomen aan de bombardementen (met Zeppelins en grote kanonnen) en de uiteindelijk bezetting van Antwerpen.  Mede hierdoor, en ook geïnspireerd door de TV serie "In Vlaamse Velden", heb ik een tijdje geleden al een A4 stempelwerk gemaakt, om die oorlog weer te geven.  Het is een heel eenvoudig werk, ik heb geen stempels van soldaten of zo, maar de "bombardementen" (met Distress stains) en de prikkeldraad maken het wel "realistisch".  Mijn "hulde" aan al de slachtoffers van die 'Groote Oorlog'.



Today, it's 100 years ago, since World War 1 started, and Belgium became occupied.   My 2 grandfathers fought in that war;  unfortunately I never met them, but it must have been terrible for them.  Also for my grandmother, who was pregnant, and fled to France, to escape the bombardments and occupation of Antwerp.  Also inspired by the Flemish TV series "In Flanders Fields", I made an A4 stampwork to portray that War, and to honour all the victims. 
It's very simple, I don't have stamps of soldiers or so, but the bombardments (with Distress Stains) and the barbed wire make it  realistic.

5 opmerkingen:

  1. Heel mooi gedaan. Past helemaal bij de sfeer vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi! Die stains spetters doen mij aan het intro filmpje van 'In Vlaamse Velden' denken. Supermooie hulde!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het moet inderdaad vreselijk zijn geweest. Je bent er dan ook helemaal in geslaagd om dat zo weer te geven Enny!
    Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je dat prachtig gestempeld!!
    Wie het boek gelezen heeft en de reeks gezien heeft kan je kunstwerk zeker beamen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pakkend! Je krijgt er gewoon kippenvel bij, geeft de sfeer heel goed weer Enny!

    BeantwoordenVerwijderen